Professionel sterilisering af kat

Mange fordele ved kastration af kat

Hos Gribskov Dyreklinik tilbyder vi professionel sterilisering af kat til en god pris. Vi har besøg af mange katteejere fra f.eks. Græsted, Gilleleje, Helsinge, Dronningmølle og omegn.

Kastration af kat har mange fordele. Udover at undgå uønskede killinger, bringer det også andre gode ting med sig. Katten kommer ikke til at lide af livmoderbetændelse og tumorer i eller på æggestokkene. Hvis du gør det på det rigtige tidspunkt, mindsker du ligeledes risikoen for brystkræft.

Enkelt ulempe ved kastrering

Den eneste egentlige ulempe ved kastration af kat er vægtforøgelsen. Det er derfor vigtigt, at man som kæledyrsejer er meget omhyggelig med at kontrollere fødeindtagelsen hos katten. Så kan man forhindre, at den bliver tyk. Fedme hos katte kan føre til forskellige helbredsproblemer hos katten – ligesom hos mennesker. Benyt lejligheden til at få chipmærket og vaccineret katten, hvis det ikke allerede er gjort.

Hvordan foregår proceduren?

Sterilisering af kat er en almindelig rutineoperation, som indebærer, at dyrlægen går ind i bugen og fjerner kattens æggestokke, æggeledere og livmoder (ovariehysteriektomi). Proceduren bliver udført gennem et snit i maven på niveau med navlen – eller gennem et snit i hver side, der omtales som et såkaldt flankeindsnit.

Hvornår skal man udføre kastration af kat?

Du kan tidligst lade katten sterilisere, når den er 4 måneder gammel. Det mest passende tidspunkt er omkring 5-6 måneder. Husk at en kat kan blive gravid tidligt – faktisk allerede når den er et par måneder.

Kemisk sterilisering af kat er ikke længere en mulighed

Hormonpræparater i form af piller eller indsprøjtninger er ikke længere et alternativ til hunkatten, der skal bruges til avl engang i fremtiden. P-piller øger risikoen for brystkræft og livmoderbetændelse. Præparatet er ikke længere tilgængeligt.

Hvis du vil høre mere om priser og muligheder for sterilisation af kat, skal du ikke tøve med at kontakte os.