HALTHEDSUNDERSØGELSE HEST

Halthed er oftest et symptom på smerte fra et eller flere ben. Udover smerte frabenene kan halthed også skyldes smerter i ryg og hals. Med mindre der er en tydelig skade eller hævelse kan det ofte være svært umiddelbart at afgøre hvorfra haltheden stammer. For at kunne stille en diagnose, starter konsultationen med en indledende undersøgelse, som skal afgøre, hvilke udvidede undersøgelser der skal iværksættes (f.eks. diagnostiske bedøvelser, røntgen, ultralydsscanning, CT-scanning, MRI-scanning, scintigrafi). Hesten undersøges både i hvile og i bevægelse og eventuelt under rytter.

​Den indledende halthedsundersøgelse omfatter:

• Dyrlægens kliniske undersøgelse af hestens ben og krop
  • Vurdering af hestens benstilling og beslag
  • Mønstring i skridt og trav
  • Bøjeprøver
  • Longering på hårdt og blødt underlag
  • Undersøgelse under rytter
  • Neurologisk undersøgelse

Diagnostiske bedøvelser munder ofte ud i en røntgenundersøgelse eller ultralydsundersøgelse. Med moderne digitalt røntgen og ultralydsscanner kan dyrlægen ofte give svar på undersøgelsen kort efter færdiggørelsen. Er der behov for yderligere avancerede undersøgelser samarbejdes med andre dyrlæge og dyrehospitaler i både indland og udland.