ØJENBETÆNDELSE HOS HUND OG KAT

​Opdager man, at hunden kniber øjet sammen, og der er tåreflåd, samt at det hvide i øjet bliver mere rødt, kan det være et tegn på en øjensygdom. Hornhindebetændelse kan skyldes et fremmedlegeme i øjet, hvorved der opstår en hornhindebetændelse med sår. Hornhindebetændelse kan også opstå uden sår. Dette skyldes, at tåreproduktionen er nedsat, hvilket kan medføre, at øjet tørrer mere eller mindre ud.

HVAD KAN JEG GØRE?

Hvis hunden kniber øjet sammen og har tåreflåd, bør man straks konsultere dyrlæge. Ved den kliniske undersøgelse af øjet vil dyrlægen sandsynligvis foretage to undersøgelser af øjet. Undersøgelsen er smertefri for hunden og består i en måling af tåremængden og evt. en grønfarvning af øjet. Hvis hunden har et hornhindesår, vil man kunne se, at den grønne farve forandres fra grøn til en gullig nuance.

I de fleste tilfælde kan hornhindesår behandles med øjendråber/øjensalve. Hvis hornhindesåret er så dybt, at der er hul indtil selve øjet kan operation blive nødvendig.

HORNHINDEBETÆNDELSE UDEN SÅR

Hvis tåreproduktionen er nedsat eller ophørt, tørrer øjet ud, hvilket kan være en alvorlig øjenlidelse. Ofte vil det være nødvendigt at behandle med medicin og øjendråber i hele dyrets levetid. Man kan dog i nogle situationer foretage en operation, som kan afhjælpe problemet.

Generelt må man ved hornhindesygdomme forsøge at finde årsagen. Det er meget vigtigt, at øjet ikke tørrer ud. Endvidere er det afgørende, at man får den rigtige medicin til øjenlidelsen. Man skal under ingen omstændigheder forsøge at indgive øjenmedicin med mindre, man har konsulteret dyrlæge.